Motivace

Publikováno 4. září, 2020

7 základních pravidel pro koučovací rozhovory

 

Věnujete se osobnímu koučinku a zajímá vás, jak se druhých správně ptát, aby rozhovor koučované nějakým způsobem posunul? Přečtěte si 7 nejzákladnějších pravidel pro úspěšnější koučovací rozhovory.

K čemu koučink vede?

Správně vedený koučink vede člověka k plnému využití jeho možností, schopností a potenciálu. Platí přitom, že každý člověk je nejlepším odborníkem či odbornicí na sebe sama. Koučink nehledá kořeny jednotlivých problémů v minulosti, ale spíše se soustředí na budoucnost.

Vytvořte důvěrné prostředí

Dříve než se do koučování pustíte, vytvořte pro ostatní prostředí důvěry a bezpečí. Dodržujte profesionalitu a princip mlčenlivosti a dbejte také na to, abyste na internetu a sociálních sítích zanechávali dobrou digitální stopu. Díky tomu budou mít vaši klienti lepší představu o vaší osobnosti a o tom, co od vás mohou očekávat.

Aktivně naslouchejte

Při koučovacích rozhovorech je důležité druhé straně aktivně naslouchat a dát jí prostor pro rozvoj jejich myšlenek. Soustřeďte se na to, co váš klient říká a buďte s ním v komunikačním napojení. Pozornost přitom věnujte i neverbální části vaší komunikace.

Pozor na vlastní názory a rady

Pro kouče je zpočátku velmi těžké nevkládat do koučovacích rozhovorů vlastní hodnocení, názory, projekce a nejrůznější rady. Nehodnoťte své klienty a jejich situaci. Kvůli tomu by totiž koučovací rozhovor mohl zbytečně uvíznout v mrtvém bodě.

Používejte otevřené otázky

Při koučovacím rozhovoru používáte primárně otevřené otázky. Jedná se o takové otázky, na které není možné odpovědět ano nebo ne. Právě takové otázky totiž koučované vedou k většímu zamyšlení se nad celou situací.

Dejte si pozor na správnou strukturu

Uvědomte si, že koučovací rozhovor není rozhovor dvou kamarádek v kavárně. I když se vám struktura koučovacích rozhovorů může zpočátku zdát zbytečně složitá a kostrbatá, věřte, že to má svůj smysl. A pokud strukturu dodržíte, pomůžete klientovi rozhovorem lépe a efektivněji projít.

Průběžně rekapitulujte

Pravidelná rekapitulace zásadních bodů je důležitá nejen pro vás, ale také pro samotného koučovaného, kterému pomůže uspořádat si své myšlenky. V rámci rekapitulace se koučovaného vždy ptejte, zda to chápete správně, nebo zda by případně chtěl ještě něco doplnit.

Kreslete a zapisujte

Někteří lidé potřebují pro lepší orientaci vidět vizuální stopu jednotlivých informací. Pokud je to případ i vašich klientů, věnujte čas nejrůznějších náčrtkům a popiskům. Vizualizace totiž pomůže oběma stranám, aby se v celé záležitosti lépe zorientovaly.

 

Více článků z oblasti osobního rozvoje najdete na www.marketahamrlova.cz.

 

Štítky:




Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to Top ↑